Wednesday, July 29, 2015

TTC#2 - 2 tahun berlalu..ikhtiar seterusnya

Sehingga hari ini sudah 2 tahun perjalanan TTC#2 ini. Berbagai usaha kami lakukan demi mendapatkan adik Haziq. Kadangkala timbul rasa penat dan hampir berputus asa. Ya Allah...berat sungguh ujianMu ini. Melihat pasangan lain dikurniakan zuriat yang berderet-deret, hati kecil ini sungguh tak kuat untuk mengelakkan diri daripada berasa sangat cemburu. Mudahnya mereka...sedangkan diri ini terpaksa mengharungi pelbagai kesulitan demi mendapat seorang zuriat. Manakan tidak, Haziq lahir pada usia perkahwinan kami menginjak ke-3 tahun dan kini, sejarah lama berulang kembali apabila kami sekali lagi terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan adik Haziq pula.

Bezanya, cabaran kali ini tak sama seperti kali pertama. Mungkin sebab kami dah ada Haziq. Walau apa pun, usaha, ikhtiar tetap diteruskan. Pengalaman lalu adalah guru kami.

Dek kerana usaha dengan MAB tidak berhasil. Maka, kami teruskan berikhtiar dengan cara lain pula.  Jom intai apa usaha kami setakat ini:-

Furmon

Mami tertarik nak cuba Furmon ini selepas membaca testimoni pengguna di FB. Tapi harganya bagi Mami agak mahal. Mami kena fikir banyak kali nak beli krim ni. Almaklumlah..pendapatan ciput, komitmen banyak. Kalau main beli je, alamatnya ada yang tak cukup belanja nanti. Lama jugak Mami terpaksa tangguhkan keinginan Mami untuk beli Furmon ni. Sampailah satu hari tu, Mami kebetulan dapat bonus sikit. So, Allah dah bagi rezeki, Mami terus ambil peluang beli & try krim Furmon ni. 

Pertengahan April lepas Mami start guna krim ni. Pada mulanya Mami macam tak rasa any improvement. Rasa biasa je. Cuma nampak ketara bila sampai mid-cycle Mami dah mula perasan ada eggwhite cm, masa luteal phase ada rasa breast tenderness (petunjuk adanya hormon progesterone) and yang paling best, period Mami jadi regular.

Cara guna krim Furmon ni mudah je. Guna 2 jari, ceduk krim dari bekas. Then sapu di kawasan ari2 (3 jari di bawah pusat) secara gerakan membulat bermula dari arah kiri.
Semasa haid -  buat sapuan setiap 4 jam.
Selain waktu haid -  buat sapuan 2-3 kali setiap hari. 

Acid Folic

 Jika dulu, Mami biasa mengambil acid folic brand Appeton 4-5mg setiap hari. Tapi kali ni Mami just ambil vitamin B-Complex Shaklee. Selepas sarapan 1 biji sahaja. 1 kapsul ada pelbagai jenis vitamin B termasuk acid folic.

Fertility Friend

Dah 5 tahun Mami dengan kaedah ni dan Mami rasa ianya sangat membantu untuk Mami lebih memahami tubuh Mami, especially tentang isu kesuburan. Pagi2, perkara pertama yang Mami akan buat selepas tersedar dari tidur ialah grab termometer & plup masuk mulut sampai dengar bunyi bip. Lepas tu amik telefon, bukak account Fertility Friend, update suhu & lain2 yang berkenaan; cth, Cervix position, cervical mucous, opk..etc

Lepas mandi pagi, especially hari2 yang Mami jangkakan akan berlaku ovulasi/hari subur, Mami akan observe pulak cervix position, samada tinggi, rendah, lembut, keras & terbuka @ tertutup. Caranya mudah aje. basuh tangan bersih2, masukkan jari hantu kedlm faraj, cuba capai benda yang agak membulat di hujung jari. itu adalah servik kita @ mulut rahim @ pangkal rahim. Secara ringkasnya:-
*Sejurus sebelum haid - serviks berada di posisi rendah (mudah dicapai), sedikit terbuka & lembut.
*Sebelum ovulasi - serviks rendah/sederhana, tertutup & keras (seperti hujung hidung)
*semasa ovulasi - serviks tinggi, terbuka & lembut.

Selain daripada posisi serviks, tekstur mukus yang keluar daripadanya juga perlu diambil perhatian kerana keadaan mukus yang keluar itu ada membawa maksudnya yang tersendiri. Keadaan ni boleh dipantau pada bila2 masa sepanjang hari & setiap keputusannya perlu diupdate di dalam Fertility Friend.

Kat bawah ni contoh graf BBT Mami dengan menggunakan khidmat Fertility Friend. Jom tengok..


'Bersama' secara berkualiti & bijak

Dah usaha macam-macam tapi tak berhubungan dengan suami tak jadi jugak kan? Hihihihi... Bab berapa kali sehari, berapa kali seminggu, sebulan itu subjektif. Yang penting hubungan yang berkualiti. Mengikut saranan bijak pandai, digalakkan untuk berhubungan suami isteri secara maksimum semasa hari-hari subur untuk meningkatkan potensi kehamilan atau secara ringkasnya, dinasihatkan untuk berhubungan selang 1-2 hari sebelum & semasa ovulasi. Yang paling penting, selepas proses ejakulasi, isteri dinasihatkan untuk terus berbaring dengan meninggikan bahagian pinggul selama 15-30minit bagi memberi peluang sperma berenang mencari ovum untuk disenyawakan.

Moga Allah memudahkan kami untuk meramaikan ummatnya..amin..
 
shawqunnur.blogspot.com ®

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.