Wednesday, August 6, 2014

Syawal 1435H (2014M)

Biar pun dah masuk 10 Syawal , rasanya belum terlewat lagi kot nak ucapkan 'eid mubarak..taqabbalallahu minna wa minkum..kullu 'aam wa antum bikhair..

Alhamdulillah..Syawal kali ini kami sambut dengan sederhana. Yang paling penting prime time yang perlu diluangkan untuk familiy sangat2 dimanfaatkan sehabis baik.

25.7.2014 Mami mula bercuti dan terus balik kampung. Perjalanan balik kampung Alhamdulillah smooth, cuma ada 1 2 tempat yang sedikit jammed disebabkan kemalangan. Kami merancang untuk keluar seawal mungkin, tapi perancangan Allah mahukan kami lewatkan sikit memulakan perjalanan. Akhirnya jam 8.00 mlm kami selamat tiba di kampung Mami selepas 5 jam mengharungi pemusafiran.

Terasa puas betul bila dapat menghabiskan sisa Ramadhan dengan beriftar, bersahur & berterawih bersama-sama Mak Abah. Jika pada tahun2 lepas hanya mampu untuk bersahur & iftar 1-2 kali saja, tapi kali ni kami dapat lebih daripada itu (sekali di awal Ramadhan & 3 hari sebelum Syawal). 

Syawal kali ini banyak melakar sejarah:-
1. Buat kali pertama kami bertiga beranak berbaju raya sedondon. Memang sungguh mengujakan. Lebih2 lagi baju raya tu Mami sendiri yang jahitkan. Bak kata org kepuasan berganda2 gitu..hihihiih..
2. Adinda Mami yang sudah besar panjang mengikat tali pertunangan dengan pilihan hatinya.
3. Impian Mak Abah (terutamanya Mak) yang teringin sangat nak menjejakkan kaki ke Kg. Gajah (Haziq translated as Kg. Elephant..kikiki) akhirnya terlaksana apabila selesai majlis pertunangan si adik di Sitiawan, semuanya terus berkonvoi ke Kg. Gajah pulak. (Mak teringin nak berkunjung ke rumah Opah di kampung seberang, tapi tak berkesempatan..insya Allah next time ye Mak..)
4. Paling sadis beraya di Kg. Gajah dengan air bercatu...huhuhuh..
5. Baju raya yang Mami berhempas pulas menyiapkan akhirnya menjadi rezki adinda Mami sebab Mami tersilap ukuran/tak muat. Sebagai ganti, Mami terpaksa membeli baju lain..

Cuma Mami agak ralat bila Mami tak sempat nak berkunjung-kunjungan ke rumah sedara-mara & kawan2 Mami yang biasa diziarahi seperti tahun2 lepas dek kesibukan melayan tetamu yang tak henti2 bertandang ditambah pula dengan peruntukan masa yang sangatlah singkat. Namun apa2 pun Mami bersyukur kerana masih berpeluang menyambut Syawal ini dan berharap agar dipanjangkan usia untuk menyambutnya lagi pada masa akan datang..


Selepas Solat 'EidulFitri berkunjungan ke rumah Opah


Big family sebelah Mami..tapi keluarga kecil kami takde time ni..sob3..


Kami yang sedondon...
Di dalam kita bergembira, ingat2 juga pada yang menderita.

Pray4Gaza
Pray4MH370 & MH17
Pray4AllMuslims 

shawqunnur.blogspot.com ®

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.