Tuesday, May 21, 2013

Cruise Travel (Part 1)

P/s: Entry yang dah lama terperam di draf sebenarnye...Mami bz hokey!! ups...

27.4.2013 (Ahad)- Perjalanan bermula..

Seawal 7.00 pagi kami bergerak dari rumah ke opis Mami dengan iringan Pakcik Amin. Perjalanan kami ke Penang adalah dengan bas yang opis Mami telah sewa khas. Ding dong ding dong jam 8.00 jugak kami mula bergerak ke Penang. 1st time kami sekeluarga (mungkin jugak kpd peserta2 yang lain) naik bus double decker. Fuhh..Teruja!! Tapi bila dah start gerak..wow...macam naik bot pulak rasanya!! 'Terolang-aleng' je dok dalam bas tu. Yela..bas 2 tingkat kan..tinggi!! New experience kpd kami semua. Haziq yang masih lagi dalam mood ngantuk tak tunggu lama untuk kembali tidur..ditambah lagi dengan aircond yang sejuk & berbaring pulak dalam baby carseat yang selesa, dalam masa sekejapan je Haziq dah dibuai mimpi..hihihi..Mami pun tumpang la sekaki..kuikuikui... Jam 12.30 tghari lebih kurang kami selamat tiba di Penang. Terus register utk boarding.

Fuiyooooo!!! besonye kapal..jakun sekejap..hihihi
Kapal ni ada 10 dek/tingkat..boleh muat 1,800 orang katenye..

Mula2 kami pass bag kami yang beso gedabak tu dulu, pastu baru naik ke tingkat atas untuk cop passport bla bla bla... Ada 2 3 kaunter kami nak kena go thru sebelum dapat masuk kapal. Tapi yang menariknya kami tak payah nak beratur panjang2 sebab kami bawak 'baby'..hihihi..Alhamdulillah.

Kat dalam cruise access card ni la 'nyawa' kami. nak masuk cabin, nak beli barang, nak makan, semuanya kena guna kad ni. Bila kapal berlabuh & kami diturunkan, kad ni akan jadi pengganti passport kami. So, ape2 hal yg jadi kat darat, kat ni akan cukup untuk membuktikan kami adalah pelancong yang sah & pihak2 yang berkenaan boleh merujuk kepada cruise yang kami naik tu utk tindakan sewajarnya..

Jam 3pm++ camtu kami dah selamat berada di bilik (cabin) kami. Cabin no. 4020 yang terletak di Dek 4. Kecik comey aje bilik kami. Selesa la jugak untuk kami 3 beranak. Yang bestnya bilik kami menghadap laut. Fuhhhh..mabuk pulak rasanya bila dok pandang keluar. Maklumla..nampak laut luas je...
Superstar Libra Oceanview Stateroom with Window BB & BC

Haziq kemain eksaited lagi bila dah dapat check in dalam bilik ni. new environment katekan.....hihihihi.. Kami mulakan dengan meng'explore' kawasan dalam cruise tu dulu.

Tempat pertama  singgahan kami of course la swimming pool yang terletak di Dek 9. Saja nak cuci mata je sebenarnye sebab masa kami naik ke sini, cuaca masih terlalu terik. Jadi, kami hanya berjalan2 sambil ambik gambo je. Mami & Haziq hanya berlegar2 di Dek 9 je sementara Abi yang ala2 paparazi tu dok snap pic sini sana kat Dek paling atas (Dek 10)..gasak la..dah hobi katenye..hihihihi..

Lepas membizikan diri berlegar2 di Dek 9, makan time la pulak. Ikut briefing awal kat opis Mami, tak pulak dibagitau ade minum petang. Disebabkan 1st time, kami agak takut2 jugak la nak pegi makan kat restoren tu. Kot le berbayor kan..buatnye 1 kepala RM50..huuuuuu Mami rela tak makan kot, tunggu yang memang dah include dlm pakage je..hikhikhik..bukan kedekut tau..tapi berbelanja secara bijak..wink**

Alhamdulillah, rupa2nya memang free sebab meal utk petang tu Star Cruise treats at welcoming meal..lalalala.. Makanya kami pun makan la dengan riangnya. Masa tengah makan tu la bermulanya pelayaran kami ke Phuket yang jangkanya akan tiba di sana seawal jam 9 pagi. Serius langsung tak sedar kapal ni dok bergerak. Tau2, bila jengah kat laut tengok dah beralih tempat & nampak deruan ombak yang dibelah oleh kapal. hihihi....

Lepas makan, Mami & Haziq kembali ke kabin nak merehat2kan diri. Haziq yang keletihan pon sempat jugak terlena. Mami ambik kesempatan tu untuk mandi & buat apa yang patut.

Kat atas cruise ni di antara perkara yang terawal yang akan dilakukan oleh management ialah briefing tentang 'fire drill'. Waktunya sekitar jam 5.30 petang camtu. Siren akan dibunyikan & semua passenger kena berkumpul ditempat2 yang telah ditetapkan. Tapi Mami tak join pon memandangkan mase tu Mami still dalam bilik air. Ditambah pulak Haziq sedang tido..kui kui kui..Mujur sekadar mock fire drill. Kalo kejadian betul2, maka hangus la kot kami..kah kah kah..cisss...main2 pulak!! apa da....

Dah nak maghrib camtu kami naik ke Dek 9 balik sebab nak tengok sunset. Tapi rupa2nya dah macam pesta pulak kat Dek 9 tu. Dengan live band nye, orang mandi manda dalam pool, pastu meriah dengan stall2 makanan kat keliling pool tu.

Haziq ok je asal dapat layan video kegemarannya..Ya Hanana..

Sekali lagi kami agak ragu2 nak makan kat situ sebab takutkan kene bayor...hoi..jakunnye belum habis lagi kot..kikkikiikk... Sekali bile dah terjumpe geng & confirm ngan diorang sume tu free, baru la Mami berani nak amik makanan tu. Sekali bila dah mula nak menyuap, timbul pulak cerita 'halal ke makanan tu?' Mami dah cuak..1 pinggan nasik yang baru di ambik jadi korban tong sampah.. Tapi rupa2nya semua makanan tu halal, sama je macam yang ade kat dalam restoren yang kami pergi tadi. Ceiiiiit!!!! Makanya sekali lagi la Mami kena beratur untuk tapau makanan..huhuhuhu..
Siap makan, tengok sunset & bergambo sakan, Mami & Haziq balik ke kabin. Perut dah kenyang, hati sudah gumbira, masanya untuk zzz...