Friday, July 15, 2011

Diabetes semasa hamil (Part 1)

Sebenarnya dah lame entry ni aku simpan dek kemalasan yg melampau. Hari ni tetibe lak aku rase bersemangat nak share ngan reader sume pasal diabetes @ kencing manis ni. Actually aku baru je disahkan kena diabetes..hhuhuhuhu..Awal2nya memang macam tak dapat nak terima kenyataan. Rasa cam malang sangat. Tapi pikir2 balik, ni sume ujian Allah..aku redho..ade hikmah disebaliknya..itu yg pasti.

So, bile dah kena mark kencing manis, makanya aku sekarang jadi pengunjung setia klinik..tiap2 minggu kena cek BSP (Blood Sugar Profile), esoknya jumpa pulak ngan doctor untuk review result. Tapi aku lebih bernasib baik xperlu pegi buat BSP kat klinik sebab kebetulan mak mertua aku ade bende alah nak cek gula tu..so, aku pon pinjam aje la..

Berbalik pasal BSP, dalam sehari aku kena buat 4x test. Sekali selepas 8jm posa malam, pastu 2 jam lepas breakfast, 2 jam lepas lunch and lastly 2 jam lepas dinner..

Kat bawah ni aku ade copy paste dari salindah.com, guideline paras glukosa yang aku mesti selalu aware.

Aras glukosa dalam plasma vena (mmol/l)

                             Puasa          2 jam selepas glukosa diambil
Normal                           <6                            <8
Tolerans glukosa            6-8                             8-11
yang terganggu  
Diabetes                        >8                         >11

......bersambung.......

shawqunnur.blogspot.com ®

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.