Monday, July 25, 2011

my pregnancy: 16 weeks


Perut mami sekarang sudah mula rasa menegang, lagi2 bila nak tidur. Baby mami pulak semakin aktif rasenye. Kalo minggu sebelum ni, mami jarang2 sekali dapat rase baby bergerak, tapi semenjak 2-3 hari ni sekurang2nye setiap hari mami akan rase baby bergerak paling kurang pon sekali & setiap kali baby bergerak setiap kali itu jugaklah mami akn tersenyum sorang2..seronok sgt. Kadang2 mami sengaja tekan2 perut mami kuat2 sikit sengaja nk usik2 baby dlm perot suruh dia gerak. Hehheheheh… kadang2 baby akn terus gerak, tp besenye baby bo layan je..huhuhuu..


Ok, bercerite pasal baby kesayangan mami, now, baby dah sebesar sebijik buah avocado. Ala…lebih kurang 5 in @ 11.6 cm. Berat pulak sekitar 4 auns @ 100 gm. Wah….anak mami & abi dah makin besar!!!!! Insya Allah next chekup mami 5/8/2011 nanti, mami dpt tgk baby kesayangan mami ni lebih real lagi.. Ahhhhh..can’t wait!!!!! Hehehehehhe….

Menurut Baby Center, dalam 3 minggu berikutnye, baby akan membesar secara memecut. Berat baby akan meningkat lagi 2x ganda dgn pjgnya akan bertambah lagi beberapa inci.

Baby jugak dah pandai bermain. Disebabkan dalam rahim belum ade lagi ape2 toy, jadi baby akan bermain dgn tali pusatnya. Berdasarkan pengalaman dan bukti2 ultrasound yg dibuat pada kebanyakan orang, biasanya baby pada minggu ini suka menarik dan mencekau tali pusatnye. Kadang2 dia akan menggenggamnya dengan kuat sehingga menyebabkan jumlah oksigen yang lalu masuk berkurangan. Tapi ini tidak merbahayakannya sebab baby biasanya tidak akan memegangnya terlalu lama untuk memudaratkan. Emmmm…pandai anak mami..!!

Pada minggu ini juga sistem peredaran dan trek kencing baby sudah berfungsi sepenuhnya. Dia menyedut masuk dan mengeluarkan cecair amnion melalui paru-parunya.

shawqunnur.blogspot.com ®

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.