Tuesday, July 2, 2013

Keluarga vs Kerjaya

Sepanjang 4½ tahun menjadi isteri dan 1½ tahun menjadi seorang ibu yang berkerjaya, Mami masih lagi try & error dalam menguruskan rumahtangga agar keluarga Mami menjadi keluarga sakinah baiti jannati. Tidak dinafikan menjadi isteri & ibu yang dalam masa yang sama berkarier adalah satu tanggungjawab yang sangat berat yang memerlukan pengorbanan masa dan tenaga, sedangkan masa yang kita ada setiap hari hanyalah 24jam dan tenaga yang cuma 4 kerat itu harus dibahagi-bahagikan agar setiap perkara dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Situasi sebelum dan selepas mempunyai anak mencetuskan perubahan 360˚ yang menyebabkan kehidupan Mami sedikit kelam kabut kerana terpaksa belajar mengadaptasi keadaan semasa dengan bebanan tanggungjawab yang semakin bertambah. Kadang-kadang dalam keadaan yang sangat serabut pernah terlintas dalam fikiran Mami untuk resign saja tetapi malangnya Mami tak mungkin boleh resign seawal ini. Jadi apa pun yang terjadi Mami terpaksa rela untuk terus bekerja.

Mami tertarik untuk berkongsi saranan yang Mami dapat daripada website ini yang mana ada 10 teknik pengurusan masa berkesan bagi seorang ibu dan wanita berkerjaya:-

1. Utamakan diri
Apabila bergelar isteri dan ibu, anda kadang kala lupa tentang hak ke atas diri. Anda mengabaikan diri sendiri kerana terlalu menumpukan perhatian menguruskan rumah tangga dan kerjaya. Tahukah anda? Jika anda tidak mengutamakan diri dengan menjaga kesihatan mahupun kecantikan, anda mungkin tidak dapat menguruskan anak, suami dan kerjaya dengan sempurna. Pastikan makanan yang disediakan sihat dan jangan lupa mengamalkan gaya hidup sihat.

2. Tetapkan jadual kerja
Orang yang mengamalkan disiplin yang ketat biasanya berjaya dalam kehidupannya. Jadi, untuk berjaya, anda perlu lebih berdisiplin. Buatlah jadual dan ingat! Jangan sesekali melanggarnya. Senaraikan dan susun mengikut keutamaan. Walaupun senarainya panjang, dengan disiplin yang ketat, anda pasti dapat menyelesaikannya. Percayalah!

3. Fokus pada kerja
Bagi kebanyakan orang pendapatan bulanan yang diperoleh datangnya daripada jawatan yang disandang sekarang. Jadi, anda perlu pandai mnguruskan masa yang melibatkan kerja dan keluarga agar tidak kehilangan punca pendapatan. Ketahuilah, apabila seseorang menumpukan sepenuh perhatian terhadap apa saja kerja yang dilakukannya, kerja tersebut pasti dapat diselesaikan mengikut tempoh yang ditetapkan.

4. Kerja pejabat ditinggalkan
Kerja pejabat seharusnya diselesaikan di pejabat juga. Jika kerja-kerja yang tidak dapat diselesaikan di bawa pulang, pasti akan mengurangkan masa bersama keluarga kerana terlalu sibuk mahu menghabiskan kerja pejabat.

5. Lupakan rumah
Apabila berada di pejabat pula, lupakan hal rumah untuk seketika. Dengan itu, anda dapat menumpukan sepenuh perhatian untuk menghabiskan kerja di pejabat. Dan tentunya anda tidak perlu bersusah payah untuk membuat kerja pejabat di rumah pula.

6. Masa untuk keluarga
Biar sesibuk mana pun anda, keluarga tetap keluarga! Jadi, peruntukkan waktu tertentu untuk dihabiskan bersama mereka. Namun, pastikan anda mengisi masa dengan aktiviti berfaedah. Contohnya, luangkan masa seketika bersama anak-anak sebelum tidur dengan membacakan mereka teladan ataupun yang seumpama dengannya.

7. Agihkan tugasan
Sebagai ibu berkerjaya, kerja dalam meguruskan rumah tangga, tidak salah jika suami turut membantu. Selain itu, anak-anak juga boleh diberi kepercayaan untuk merigankan beban anda. Buangkan sifat tidak yakin dengan kemampuan mereka. Percayalah, mereka dapat melakukannya dengan sempurna sama seperti cara anda melakukannya.

8. Dapatkan bantuan
Masa yang terhad sering membuatkan anda kelam kabut. Setengah hari waktu dihabiskan di pejabat, anda perlu meneruskan perjalanan hari di rumah pula. Anda tentu kepenatan sehingga kadang-kala mengabaikan urusan rumah tangga. Jangan begitu, dapatkan bantuan jika tidak berdaya. Minta bantuan suami mahupun anak-anak.

9. Cuti-cuti
Ketika cuti, habiskan masa yang ada untuk bercuti! Untuk itu, lupakan soal kerja . Jika ada perancangan dan wang berlebihan, tidak salah rasanya jika anda sekeluarga bercuti dengan melancong. Tanpa anda sedari, percutian anda dapat merapatkan lagi hubungan sekeluarga.

10. Sistem kehidupan
Cara ini diyakini dapat membantu anda menguruskan masa dengan baik biarpun kelihatan leceh. Malah anda juga akan lebih tenang apabila berhadapan masalah. Wujudkan sistem peraturan bagi setiap aktiviti dalam rumah dengan melibatkan seisi keluarga. Sebagai contoh, sediakan bakul khas untuk menempatkan pakaian kotor. Asingkan pakaian kotor yang dipakai ke pejabat dan rumah. Selain itu sediakan bakul khas untuk pakaian berwarna dan putih juga. Dengan cara ini, anda tidak perlu bersusah payah mengumpulkan pakaian kotor apabila tiba waktu mencuci pakaian.

Mami harap dengan panduan teknik ini dapatlah Mami uruskan rumahtangga dan kerjaya dengan lebih efisyen..insya Allah..

shawqunnur.blogspot.com ®

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.