Thursday, December 30, 2010

MUSIBAH @ MALAPETAKA

Assalamu'alaikum dan salan sejahtera.

Pagi tadi sementara bersiap2 nak ke ofis, aku sempat menonton MHI, segment motivasi bersama Dato Dr. Hj. Mohd Fadilah Kamsah tentang topic MUSIBAH. Bagi aku, topik ni sangat menarik & dapat memberi satu motivasi kepada aku. So, dengan input yg aku dpt & aku nak share dengan reader semua. Semoga apa yang aku cuba sampaikan ini dapat dimanfaatkan, Insya Allah..

Ada 3 jenis Musibah.

Jenis yg pertama Musibatul Bala', maknanya musibah yang diturunkan kesan daripada perbuatan jahat seseorang supaya dia dihina di dunia ni dulu sebelum dia dihina di akhirat nanti. Wana'uzubillah...  Contohnya Pengamal seks bebas yang dijangkiti  HIV. (ni contoh yg aku bagi sendiri berdasarkan pemahaman aku, Dr. Fadilah Kamsah tak cakap pun..).

Jenis yg kedua, Musibatul Jaza' atau yang biasa kita dengar Kaffarah dosa. Tujuan Allah turunkan musibah ni pada hambaNYA sebab Allah nak uji hambaNYA, nak tengok kekuatan iman seseorang itu. Ganjaran yang akan seseorang itu dapat bila dia bersabar dengan ujian Allah ini, maka Allah akan mengangkat darjatnya dan diampunkan dosa2nya.

Jenis yg terakhir, Musibatul Ibtila'. Bila musibah ni Allah turunkan? Jawapannya apabila orang baik melakukan kebaikan. Aik, buat baik pun bala'??? Hehehhee...jangan salah faham. Ok aku bagi 1 contoh. A (bukan nama sebenar) seorang yang sopan dan lemah lembut. Allah kurniakan dia nikmat kesihatan yg baik dan tak pernah jatuh sakit. Disebabkan dia tak pernah MC, dia dapat anugerah dan dia berbangga dengan anugerah itu. Rasa bangga kerana selalu sihat itulah yang dinamakan Musibatul Ibtila'. Dengan kata lain, musibah jenis ni diturunkan supaya seseorang itu kembali kepada Allah iaitu BERTAUBAT!!

So, apa yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yg buruk itu datangnya daripada kita sendiri.

Sekian.  

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.