Saturday, April 13, 2013

Makan & minum cara Rasulullah

1. Menggunakan tangan kanan
2. Membaca bismillah
3. Makan/minum sambil duduk
4. Menggaul lauk terlebih dahulu & dibiarkan sebentar
5. Menghisap jari kelingking yang dicelup sedikit di dalam garam.
6. Mengunyah sebanyak 40kali
7. Tidak minum di dalam bekas yang besar
8. Minum air apabila telah betul2 sejuk (tidak meniup minuman yang panas)
9. Tidak bernafas di dalam bekas minuman semasa minum

Kenapa????

1. Kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari tangan kiri. Ini adalah kerana enzim yang ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan processof digestion.

2. Garam adalah sumber mineral dari tanah yang diperlukan oleh badan kita. 2 cecah garam dari jari kita  adalah bersamaan dengan 1liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari tanah inilah yang paling berkhasiat untuk kita. Selain dari itu, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Doktor di hospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk halus yang ingin mengganggu manusia.

3. Makanan yang betul-betul lumat membantu memudahkan proses pencernaan.

4. Membaca bismillah sebelum makan/minum baik untuk mengelakkan penyakit.kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah SWT bahawa apabila dibacakan bilsmillah, maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

5. Hembusan nafas di dalam bekas minuman semasa minum akan menyebabkan percampuran di antara unsur gas karbon dioksida dan unsur air yang kemudian akan menghasilkan unsur H2OCO3 yang bersifat asid.

shawqunnur.blogspot.com ®

No comments:

Post a Comment

The owner of the blog will response to your comment shortly. Jazakumullah.